Gra o tron - George R.R. Martin

3 Comments

Nie znam osoby, która by chociaż nie słyszała nazwy Gra o tron. Serial, który powstał na podstawie książek Georga R.R. Martina robi taką furorę, ma tak wielki rozgłos, że największy ignorant zapewne kojarzy chociaż tytuł. Sama oglądam serial, od kiedy pojawił się w telewizji i z ciekawości postanowiłam przeczytać książkę, aby zobaczyć różnice pomiędzy powieścią wizją twórców serialu i lepiej poznać świat stworzony przez pana Martina.

Ciężko mi nawet opisać o czym jest ta książka, ponieważ ma ona tak wiele wątków.  Głównym z nich jest jednak władza - panowanie nad całym Westeros, wszystkimi Siedmioma Królestwami i ich mieszkańcami. Po śmierci króla Roberta zostaje rozpętana wojna o tę władzę. Kto jest prawowitym królem? Kto powinien zasiąść na Żelaznym Tronie? Odpowiedź jest trudniejsza niż mogłoby się wydawać.

Muszę stwierdzić, że gdybym wcześniej nie obejrzała serialu książka wywarłaby na mnie znacznie większe wrażenie. Znałam już świat, bohaterów i wszystkie znaczące wątki. Nie znaczy to jednak, że książka mnie nie zachwyciła! Byłam pod tak ogromnym wrażeniem całego świata, wykreowanych bohaterów, stylu autora. Serial odbiega odrobinę od pierwowzoru, więc dobrze było zapoznać się z powieścią.

Bohaterowie Gry o tron są niesamowici. Każdy inny na swój sposób, posiadający inny charakter, inaczej znoszący zdarzenia, które mają miejsce. Niektórych mamy ochotę przytulić i pocieszyć, a innych udusić, zakopać, odkopać i jeszcze raz zabić (Joffrey). Niektórych podziwiamy za ich honor i odwagę, a innymi gardzimy za ich tchórzostwo i dwulicowość. Nie znajdziemy tu postaci, która wydałaby nam się mało realna, nieprawdziwa lub sztuczna. Wszyscy są z krwi i kości, mają wad jak i zalety.

Styl Georga R.R. Martina całkowicie mnie zachwycił. Autor ze zwykłego opisu tego co bohaterowie jedli na kolację potrafi zrobić niesamowicie realistyczną i bardzo obrazową scenę. Opisy są niezwykłe, nie sprawiają, że wodzimy oczami po tekście nie wiedząc nawet co czytamy. Świat stworzony przez autora jest świetny - pomimo tego, że nieraz gubiłam się kto kim jest, nie wiedziałam o jakie miejsce chodzi, autor zwinnie wszystko wyjaśniał. Z chęcią przeczytałabym jakąś encyklopedię, która opisywałaby zdarzenia przed Grą o tron, ponieważ wydają mi się strasznie interesujące. Autor nie szczędzi również opisów scen krwawych i erotyczny, więc młodszym czytelnikom zdecydowanie odradzam :).

Grę o tron polecam każdemu fanowi fantastyki, jak również osobom, które szukają czegoś oryginalnego i mocnego. Pomimo tematu, który jest poruszany w wielu innych powieściach, ta książka różni się od nich diametralnie i nawet najbardziej wymagającego czytelnika zadowoli swoją oryginalnością i pomysłowością. Jeszcze moja mała rada - jeżeli ktoś nie oglądał jeszcze serialu, a ma zamiar "wejść" w świat pana Martina, polecam najpierw przeczytać książkę, nie popełniajcie tego samego błędu co ja :)



You may also like

3 komentarze:

  1. Ja na razie oglądam tylko serial, ale chętnie sięgnę i po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie sięgne po książke :)
    Kotek bardzoo słodki.

    Zapraszam do mnie na nowy post : http://natalistylee-s.blogspot.co.uk/2015/09/run-dmc-jeans.html#more

    OdpowiedzUsuń
  3. niestety ksiazka nie dla mnie ;(
    http://creamshine.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń